tisdag 22 juni 2010

Viggo den Finska lapphunden

Jag hittade en lista i en annan blogg som jag fyllde i! Gör det du med :)

Ras

Finsk lapphund




1 Vilken pälsvård behöver din hund? Fäller den mycket?
Pälsen behöver borstas minst 1 gång i v. Under vissa perioder blir de mycket underullsborsning, Han byter päls 2 ggr om året och då fäller han extra mycket. I övrigt så tycker ja inte att han fäller extremt, vist man hittar löst hår men oftast blir de tussar som man lätt kan plocka bort.

2 Vilka aktiviteter gillar din hund? Vilka gillar den inte?
Viggo älskar i princip alla aktiveringar, alltifrån hopp över hinder till spåra. Favoriten är Dragkamp och om jag ska komma på nått han inte gillar så tror jag att de får bli simma. Han går gärna ut i vattnet så länge jag är med, men han stannar helst där han bottnar.

3 Hur är din hunds hälsa?
Mycket bra!

4 Vaktar din hund dig eller saker?
Inte vad jag har märkt, ett få tal gånger så har han vaktat huset.

5 Hur är din hund att träna med?
Han är väldigt positiv till de mesta, lyssnar bra och är snabblärd!

6 Hur är din hund mot människor?
Snäll och vänlig, låter alla få klappa om han. Men har han sen väl hälsat så går han gärna iväg och gör annat.

7 Hur är din hund mot andra hundar?
Väldigt snäll, vill gärna leka och hälsa på alla. Har hit in tills aldrig hamnat i något slagsmål. Dock varit med i små "uppgörelser" där de låter allvarligare än vad de är och som slutar lika snabbt som de börjar. och dessa uppgörelser har dom flesta hundar som bor/leker ihop.

8 Vad tycker din hund om skötsel?
Jag får klippa klorna men han tycker inte om de. Däremot att bli borstad är helt okej men han tycker de är långtråkigt. Oftast så brukar han ligga på rygg och blunda när jag borstar han :)

9 Är din hund kelen?
Oerhört! Älskar att vara nära och gosa, klia mage och rumpa är de bästa han vet

10 Håller din hund sig nära dig när ni är ute och har ni bra inkallning?
Ja de tycker jag, är han lös så bruka han ligga lite före, men titt som tätt så stannar han och tittar så att jag är med. Brukar leka kurragömma med han, så ja försvinner ofta plötsligt, så han har lärt sig att man måste hålla koll.
Inkallning brukar funka jätte bra och han bruka komma med glädje :)

11 Skäller din hund mycket?
Nej de tycker jag inte. Däremot är de en ras som har lätt att komma i skall men jag har tränat mycket på att inte skälla och de har gett fina resultat.
Däremot så pratar han ofta och ibland blir de bara pipande..

12 Är din hund rädd för något; i så fall vad?
Fyrverkerier och ibland plötsliga ljud ex. nån slår en hand i bordet och han inte är med på de. Han är ganska känslig för vissa ljud.

13 Vilka fem ord skulle du använda för att beskriva din hund?
Underbar, lättlärd, charmig, söt och gosig

14 Tycker du att din ras verkar ha några särdrag jämfört med andra raser?
De är en allround hund/ en allsidig ras, anpassningsbar

15 Vad var lättast att lära din hund och vad var svårast (som ni kanske inte har lyckats med än)?
Lättast var nog vacker tass
och svårast är hopp upp i famnen, har kommit en bit men har inte lyckats att komma till hukande/stående än.

16 Var rasen som du trodde innan du skaffade den?
Ja fast till och med ännu bättre!

17 Hur länge kan din hund vara ensam?
Han klarar sig ganska länge, han går bara och lägger sig.

18 Har din hund mycket jaktinstinkt?
De finns en del, men ja kan ha han lös i skogen och han spårar inte upp spår och ja brukar kunna få han till att inte springa efter ex. harar men ibland är han snabbare och springer efter, men då vänder han väldigt snabbt tillbaka.

19 Vilka egenskaper tycker du att en ägare till din ras bör besitta?
Kärvänlig, lugn, lekfull och något bestämd

20 Kommer nästa hund bli av samma ras?
De tror jag verkligen, Viggo har lyckats fånga mitt hjärta så de känns som att finsk lapphund är den rätta rasen för mig.

Inga kommentarer: