måndag 16 augusti 2010

Klickerträning

Klickerträning
Jag har valt att leta upp fakta som jag tycker stämmer in på detta med klickerträning och sen har jag slängt in lite egna meningar och ord. De ni får läsa här är alltså en liten mix. Hade jag kunnat hade jag skrivit direkt ifrån mitt eget huvud men jag är inte så bra på att förklara en del detaljer som behövs, därför har jag valt att göra på detta viset.
Sidan jag har använt mig utav är www.canis.se

Vad är Klickerträning?
Klickerträning har visat sig vara en mycket effektiv och intressant träningsmetod, som kan vara väl värd att sätta sig in i. Det är upp till dig om du vill gå in för de till 100 % eller om du bara vill lära dig tekniken och lägga till den på din repertoar tillsammans med dina andra metoder.
Klickerträning används i dag inom flera områden och metoden fungerar lika bra till att lära sällskapshundar att gå fint i koppel och komma på inkallning, som till att lära in avancerade lydnadsmoment eller cirkuskonster. Klickerträning används i såväl brukshundträning som agility.

Det finns fyra saker som brukar kännetecknar klickerträning och dessa är

1. Fokus på att belöna korrekt beteende
2. Hunden ska erbjuda beteenden frivilligt
3. Användande av en betingad förstärkare
4. Vi fokuserar på det vi kan se

Lite djupare förklaring på dom 4 olika bitarna.

Fokus på att belöna korrekt beteende.

I klickerträning är vi inte så upptagna av att ”korrigera” hunden när den gör ”fel”, eller när den gör saker vi inte vill att den ska göra. Vi fokuserar i stället på att hela tiden leta efter de små bra sakerna hunden gör, och belönar (förstärker) dessa. När ett beteende blir förstärkt kommer hunden att upprepa beteendet oftare.
Man kan även använda denna metoden när de gäller beteenden som man inte vill att hunden ska ägna sig åt. Man fokusera då istället på vad hunden ska göra, i stället för vad den inte ska göra. Exempel i stället för att straffa hunden när den skäller kan du belöna hunden med jämna mellanrum då den är tyst. När hunden får belöning för att vara tyst kommer perioderna utan skällande att bli längre och längre. Motsvarande kommer perioderna med skällande att bli kortare.
När du sen kommit på vad du vill att hunden ska göra är det bara att belöna det beteendet tillräckligt många gånger. Du kommer ganska fort att se förändringen hos din hund.

Hunden ska erbjuda beteenden frivilligt

Gällande klickerträning så gör man ingenting utan man står bara beredda, med klickern i handen och belöningen i fickan och väntar tålmodigt. Exempel när hunden frivilligt sätter sig klickar du och belönar, nästa gång kommer hunden att sätta sig lite fortare. I början tar det ofta lite tid innan hunden börja göra saker frivilligt. Men allt eftersom den upptäcker att du ofta klickar och belönar när den erbjuder beteenden kommer den att bli duktigare och duktigare på att pröva saker på eget initiativ.

Användande av en betingad förstarkare

En betingad förstärkare alltså klickern i detta fall är något som förvarnar om att den verkliga belöningen är på väg (exempelvis godis, tennisboll eller något annat skojigt). Klickern är en liten plastlåda som gör ett skarpt klickljud, när hunden lärt sig att ljudet betyder att godiset kommer ger klickern mycket klar information till hunden. Med klickern kan du förstärka på exakt rätt tiondels sekund, precis då hunden går några få steg fint i kopplet, precis då den tittar på oss i stället för på hunden på andra sidan gatan, exakt då båda armbågarna når marken när hunden lägger sig osv. Du kan med andra ord tala om för hunden exakt vilket beteende du vill att den ska utföra.

Vi fokuserar på de vi kan se

• Situation: Vi ser vad som händer runt oss när vi tränar
• Beteende: Vi kan se själva beteendet som hunden utför
• Konsekvens: Vi kan se vad som händer efter beteendet, t.ex. att ”hunden fick en godis (när den satte sig)” eller ”hunden kom fram till lyktstolpen (när den drog i kopplet)”
• Timing: Vi kan också se hur exakt vi klarar att belöna. Vad gjorde hunden i det ögonblick den hörde klicket?
• Kriterier: Vi kan se vad hunden ska göra för att vi ska klicka
• Förstärkningsfrekvens: Vi kan se hur lång tid det går mellan varje belöning
• Förstärkningskvalitet: Vi kan se hur intensiv hunden är när den får belöningen.

Fördelar med klickerträning

• Man jobbar huvudsakligen med att belöna önskade beteenden i stället för att korrigera fel. Det ger arbetsglada hundar som tycker om att träna, och som inte är rädda för att göra fel.

• I stället för att locka, leda och kommendera hunden lär man den att i hög grad själv räkna ut vilket beteende vi är ute efter. Det gör att det är mindre risk att hunden blir beroende av onödiga hjälper.

• Eftersom hunden redan från början fått lära sig att erbjuda beteenden frivilligt, får man en hund som hela tiden deltar frivilligt i träningen. Man behöver inte bekymra sig över dålig kontakt om man har en ordentligt klickertränad hund!

• Ett beteende som lärts in med hjälp av klickerträning verkar lättare att generalisera till nya miljöer och situationer. Det vill säga, om hunden har lärt sig en sak i en situation är det lätt att lära den att göra samma sak lika bra i andra situationer också.

• Med hjälp av klickern kan du förstärka väldigt exakt – ”timingen” på belöningen blir bättre. Träningen blir mer effektiv, du sparar tid och du kan få exakt den precision du är ute efter.

• I klickerträning lär vi först hunden vad den ska göra. Först när hunden utför beteendet perfekt sätter vi på kommandot. Eftersom hunden först lär sig beteendet innan vi lägger på kommandot får vi ett säkrare kommando som inte blir ”urvattnat”.

• Klickerträning blir riktigt roligt när du har hållit på ett par månader. Efter ett tag får du vad vi kallar en ”klickerklok” hund. En klickerklok hund har lärt sig spelreglerna ordentligt, den älskar att träna, den erbjuder beteenden så det sprutar och är väldigt kreativ. Nya övningar går otroligt fort att lära in.

• Som klickertränare blir du allt duktigare på att observera beteenden och ”läsa” hunden, att dela upp träningen i små delmål och att öka kraven i små steg som är anpassade till hunden.

• Också är det förskräckligt roligt när du väl kommer i gång! Du blir helt enkelt på bra humör av att träna på det här sättet.

Lite att tänka på!

Kom ihåg att de behöver inte vara en klicker du använder dig utav för att bedriva klickerträning. En betingad förstärkare kan vara många olika saker – klicker, visselpipa, beröm, smackljud, en handsignal osv. Allt som hunden kan uppfatta kan användas som betingad förstärkare.
De är inte bara hundar man kan klickerträna utan alla djur i princip, de finns till och med några som har klickertränat kackelackor.
De som är allra viktigast att tänka på när du klickertränar är att glöm aldrig att ge hunden belöningen efter klicket. Råkar du klicka så fram med en godis eller vad som, belöningen måste alltid finnas där. De är så lätt för hunden att sluta lyssna på klicket, för kommer de ingen belöning efter klicket så har klicket sen ingen betydelser för hunden längre. Så glöm inte bort detta, de är de allra viktigaste för att klickersmetoden ska funka hela tiden ut.¨
Klicka även bara en gång, klickar du en massa blir de bara tjatigt, så ett klick och sen belöning.

Hur ser en klicker ut?

En klicker kan se ut på en massa olika sätt, jag har valt att välja ut några sorter som man brukar kunna hitta i en zoofackhandel.

En benformad klicker på denna varianten så måste du sätta din tumme i den mot metalbrickan, denna kan man ställa in ljudet på.


En klicker du kan fästa i dina byxor, knappen på denna sitter på dosan vilket gör den väldigt lätt att komma åt.


En klicker med ett smidigt snöre du kan sätta runt handleden, denna varianten har också sin knapp på utsidan.


En annan sort där man måste trycka sitt finger mot metalbrickan.

Vad kan man lära sin hund med klicker?
Med klickerträning kan du lära din hund vad som helst både vardagslydnad, tävlingslydnad, agility, bruksmoment, cirkuskonster och mycket mera.

Hur kommer jag igång?
Du börjar helt enkelt med att ha hunden vid dig, du ska inte begära något utan du klickar bara och ger ex godis, klicka igen och ge godis och håll på så ett tag. Du kan ta en liten paus och börja sen igen, hunden kommer snappa upp detta snabbt så länge du genför en belöning efter varje klick.
SOm ett test för att veta att hunden har fattat, går den och ex nosar så klicka lyfter hunden huvudet mot dig, då vet du att hunden har förstått. Kom ihåg att även här ge hunden en belöning.
Sen är de bara att sätta igång och börja träna, ytterligare ett tipps är att ibörjan så säger man inget. Klicka bara sen när hunden förstått vad de hela går ut på då kan du lägga på ett komando.

Vad tycker jag?

Många som tränar med klicker säger att man får inte styra och ge ledtrådar då är de inte äkta klickerträning.
Men själv kan jag inte hålla med om de, jag kan ge lite ledtrådar i vissa fall jag anser att både förare och hund blir glada om man lyckas med något man tänkt. De kan ju hända att hunden inte kommer på att vad den ska göra då uteblir de vi tänkt oss och någon belöning kommer inte och A och O är alltid att hunden ska få lyckas. Därför annser jag att de kan vara okej att ge vissa ledtrådar, däremot så löser jag aldrig något helt för hunden och jag unviker att använda mig av ledtrådar.
De kanske är fel och jag kanske har fel tänk men de funkar för mig och viggo och de är ändå de viktigaste. Jag kallar våran träning klickerträning sen får andra säga vad dom vill, jag och viggo utvecklas än och kanske att vi också kommer att använda oss av den "äkta metoden" en gång i tiden.
Jag anser även att klickern är ett väldigt bra hjälpmedel då den aldrig kommer missuppfattas om du lär in den på rätt sätt. Din röst däremot kan betyda så otroligt mycket för hunden. du kan låta glad, ledsen, förbannad, irriterad osv, men klickern däremot den kommer alltid att låta likadant.

De finns verkligen hur mycket som helst att skriva om klickerträning och jag kommer hela tiden på en massa mer saker jag kan ha med, men jag väljer att ha de såhär nu till en början så kan jag uppdatera senare när jag kommer på allt jag har missat.

1 kommentar:

Anni sa...

Sv: Jag tror att man kan ställa på små utställningar fast hunden har kroksvans, men som du säger, man kan ju inte vinna. Lite tråkigt tycker jag faktiskt, tror Bruce hade kunnat gå långt :) Men huvudsaken är ju faktiskt att man har en hund man trivs med :) Vet du vilket datum ni ska ställa era?