söndag 15 augusti 2010

Kantarellkurs

Kantarellkursen idag gick super bra och de var riktigt roligt att hålla på och träna i en liten grupp.
Första övningen var att man började klickade in hunden då vi skulle använda oss av klickersträning, viggo är redan inklickad så vi övade på lite små tricks och tittade på så länge.
Efteråt fick vi en och en gå fram till några blomsterlådor i dom satt de tekupor och dessa var fyllda med kantareller. Här gällade att uppmuntra varje nosnuddning vid tekupan, och viggo fattade vinken med en gång.
Efter att detta hade övats en tag så var de dags att försvåra de hela, ur varje blomsterlåda togs de bort en kantarellfylld tekupa och istället sattes de dit en tom tekupa. Alltså fanns de nu en med kantareller och en med inget i lådorna. Samma procedur upprepades här fast nu fick dom bara beröm om nosade på den kantarellfyllda , även här var Viggo duktig och snappade upp de hela snabbt.
Nästa moment blev att man fick en kantarell nu skulle hunden nosa och få beröm och nästa gång den nosade igen så skulle man säga sitt och sen beröm. De började nu att märkas att hundarna började bli trötta efter allt nosade så viggo hade lite svårt att koncentrera sig så jag övade bara några gånger på de och slutade när de gick som bäst. Så nästa gång blir de att öva mer på de och så kommer jag att öva på de hemma.
Men som jag sa innan, kursen var mycket rolig, intressant och lärorik.
Mamma var ju föresten med på kursen också med lille King han klickades däremot bara in och sen övade hon på kontakt övningar.
Ni ska få en liten intressant fakta av mig, som i alla fall jag tyckte var intressant!
Att låta hunden spåra/ nosa i 10 min = en promenad på ca 3 h
så ni förstor nog varför hundarna började bli trötta i slutet, kursen varade ändå i 2,5 h sen blev de ju pauser i mellan och hade inte varit några pauser så hade dom verkligen inte orkat. Lära sig nya saker och träna hjärnan så mycket då går de åt en hel del energi.
Ja nu när jag har varit så snäll och avslöjat hur man kan börja träna sin hund, så nu är de ju bara att sätta fart. Gillar man inte svamp själv så kan man ju alltid plocka och sälja för de brukar alltid finns någon i äns närhet som tycker om de. På ons är nästa kurstillfälle så då får ni reda på hur man kan fortsätta och om ni har ni några frågor så kan jag ju alltid höra av er så ska jag förska att svara på dom. Tillsvidare så önskar jag er lycka till om ni bestämmer er för att börja träna kantarellsök.

En del kanske inte är insatt på hur man klickar in hunden eller vet vad klickersträning är så jag tänkte ta och skriva lite om de imorgon.
Men jag kan till en liten början berätta att klicken ska komma innan godis, lek osv.
Så för oss idag gick de ju till på de visset att hunden går fram till tekupan men kantareller i och sätter nosen imot . Direkt så klickar man och lika snabbt klicket har kommit ska godisen ges till hunden eller leksaken eller vad man nu använder sig utav.
Men jag ska försöka skriva lite mer om klickers imorgon, så kan dom som är intresserade kan läsa om de.

4 kommentarer:

Sara sa...

Ja, det går ju inte att bli annat än kär i såna små tussar. Farligt det där, plötsligt sitter man och har köpt en valp bara för att de är så underbara ;)

Anni sa...

Nepp, vi skrev inte på nåt sånt intyg. Bruce har kroksvans så han får ändå inte ställas ut..

Lycka till på utställningen :)

jessica sa...

sv; ja hehe han e piggg! :P ja han e faktiskt säker.. men han vill gärna att ryttaren är med honom innan hindret och över.. annars blir ju inte hoppet så bra!
han e faktiskt 17 år ^^

Anni sa...

Ja det är klart att jag älskar Bruce trots att han inte följer rasstandarden, men ang kroksvansen så är det ett diskvalificerande fel så det är därför vi inte ställer honom...