tisdag 20 april 2010

På besök i Sonakull och en plockad höna!

Hej!

ja, just var rubriken har att säga har hänt idag. Jag och Viggo tog en tur till Sonakull för att hälsa på underbara Emma. Jag vet om att de finns hästar, katter, hundar, kaniner och hönor på gården så innan jag går in i stallet till Emma så tittar jag efter så att inga hönor är ute, efter att jag konstaterat att jag inte kan se några så släppte jag Viggo och låter han springa fritt. Men se det skulle jag aldrig gjort för helt plötsligt hör jag hur Emmas hundar börjar skälla, så jag går ut för att se om Viggo står och retar dom, men de jag mötas av är två skällande hundar som står och hejar på när Viggo jagar en stackars höna. Inte nog med att han jagar den han har även lyckats att dra bort lite fjädrar ifrån den stackarn För att rädd hönan ifrån Viggo kallar jag mig till han, och han är duktig och vänder och springer halvvägs till mig, när han helt plötsligt kommer på att nä men ja ska nog jaga den lite till. Tur är att Emmas mamma Ulrika står där och säger till han på skarpen så att han inte kommer åt den igen. I detta fallet så får man bara skämmas för han.
Men man får ju heller inte glömma bort att de är djur vi har att göra med och dom tänker inte på samma sätt som vi. Jag har heller inte varit i någon situation där jag kan träna bland hönor och vänja han vid dom och lära han att låta bli dom, för de är jag ganska säker på hade gått bra bara möjligheten fanns.
De ser jag bara gällande med mina gnagare hemma, dom är han så försiktig med, han kan gå in i deras rasthage, sätta sig där knapra morot med dom och pussa på dom.
Så de jag och Viggo vill ha sagt nu är ett stort Förlåt till Ulrika, vi hoppas på att detta inte kommer att upprepas.
Och alla andra som undrar så mår hönan bra, nu väntar hon bara på att fjädrarna ska komma tillbaka igen.


Emmas häst Malva

1 kommentar:

Gillberg sa...

haha... fyy Viggo :P