onsdag 21 april 2010

Åsikten är fri

Idag har de inte hänt så mycket, gått en morgon runda med båda hundarna och sen lite senare tog jag med mig Viggo ner till affären för att handla.
Lät viggo gå lös hela vägen och han skötte sig exemplarsikt, han gick fint vid min sida, gick aldrig före, sökte min kontakt ofta och var allmänt helt underbar.
Faktiskt riktigt roligt när de funkar så bra, har ju möt hundar när han gått lös och de har aldrig varit några problem, så länge man bara traskar på och tala om för han att gå kvar hos mig.
De har faktiskt blivit mer och mer rundor när han går lös, han lyssnar bättre och verkar trivas bättre med de.
Men de är inte ofta jag går lös med han i samhället om jag vet om att de är mycket folk ute. För enligt min åsikt så måste vi respektera att de finns hundrädda människor, även att jag vet att min hund kommer inte gå fram till dom så kan omöjligt dom hundrädda veta detta. Vilket fall som helst både när han går i koppel och när han går lös så brukar ja säga till Viggo att gå över till min andra sida så att han går så långt ifrån dom som eventuellt inte uppskattar hundar.
Åsikter är fria men enligt mig visar detta mest respekt för alla.

Nu till nått annat sa att jag skulle städa marsvinsburen i måndags men jag började göra en massa andra saker istället, av någon anledning är de alltid så med mig men jag fick mitt rum städat istället och det var verkligen i sista stund, för ett sånt bomb nedslag måste man skämmas över.
Nä, nu ska jag ta mig i kragen och hålla de jag säger, så får vi se hur länge de håller. Men för idag ska de hålla och de jag ska gå och göra precis nu är maten och städa hos marsvinen och hamstern.
Önska mig lycka till och Hej svejs så länge!

1 kommentar:

Unknown sa...

Klok åsikt! Min dotter är hundrädd och samtliga hundägare säger att "det är inte farligt denna hund är den snällaste och gör inget", men det biter inte på de som är hundrädda. Du måste vara en härlig hundägare som respekterar andra och verkar ha en skön kontakt med din hund. :-)/Peggy