onsdag 6 oktober 2010

Varning en väldigt rörig text!

Rallylydnaden idag gick super bra, de börjar bli riktigt roligt att vara ute och träna med andra, tror jag ska börja på en till kurs sen när rallylydnaden eller rallymix är slut. Jag tror att de blir för mkt med 3 olika kurser i veckan då hinner jag ju inte med att rida och nu ska jag börja hjälpa till med en privat häst ca 1 gång i veckan, alltså blir de fullt upp med aktiveringar 4 dagar i veckan nu ett tag.
Tillbaka till träningen!
Vi fick gå en bana 3 gånger var och i slutet övade vi på avkoppling, allt gick som sagt bra. Efter kursen berättade dom för oss vad dom tycker att vi ska tänka på, hon hade inget att säga till mig då hon tyckte att jag arbetade på så bra med viggo. Men jag själv tyckte att jag skulle kunna försöka öva mer på att få viggo till att vara mer tyst under träning. Han jagar lätt upp sig och då börjar han skälla, så detta tog jag upp med ledarna och dom kom med bra tips som jag ska testa. Så nu gäller de att träna och lägga på lite extra speed här hemma, för att få han till att skälla här hemma med annars kan jag inte träna på det.
Låter nog lite galet när jag skriver, har svårt att förklara genom text och när man är trött är de ännu sämre att skriva. Träningen kommer i alla fall ske som vanligt hemma men jag ska speeda upp tempot lite och de för att få han i ungefär samma stämning som under träningen med andra hundar. Och precis när han om han nu börjar jaga upp sig ska jag avbryta och använda mig av "off knappen"
off knappen kallar dom de då man lugnt lägger ner hunden på sidan och låter den släppa allt! Du visar att nu är de jag som har kol på läget, ligg du bara där och ta lugnt. övningen går till på detta sätt att Hunden ska ligga stilla på sidan med ryggen mellan våra ben. man ska ej använda sig av rösten eller smekningar bara lungt hålla nere hunden lite lätt. Hunden får ej resa på sig förens vi sagt att det är okej och hunden ska vara avslappnad när detta sker. Vissa hundar behöver ett stöd ibörjan för att stanna nere, då kan man få hålla lite lätt i benen, och hålla nere hundens huvud ( greppet ser ungefär ut som veterinärs greppet ). Försöker hunden resa sig så lägger man på lite tyngd mot huvudet och benen igen och så fort hunden gör rätt så mjuknar man. De ska vara ett så löst tag som möjligt ( knappt så att man håller i hunden när den är avslappnad )
Nu kommer jag säga Samma sak om denna texten med, detta låter hel galet när jag skriver, mycket lättare att visa och förklara, texter kan ibland bli missvisande. En sak som är viktig att veta med denna sak är att den skadar ej hunden så länge man genomför den på rätt sätt. Låter man hunden vinna gång på gång så kan man få problem, samma sak gäller att de är inte farligt för hunden så länge man är lätt på hand och själv bara tar de lugnt

Så jag själv ska nu använda mig av detta sättet och se om de kan bli resultat av de hela, nu är ju viggo den rasen som har lätt att falla i skall men jag vill försöka arbeta mer med de. Jag har inga större problem med skällande egentligen, men jag skulle som sagt vilja försöka arbeta lite mer med de och se om jag minska de ytterligare lite till.

Ush vilken jobbig och rörig text detta blev, som ja sa innan, sitta och skriva när man är trött är nog ingen bra ideé.
Så nu blir de dags för sängen! Natti natt allesammans

Inga kommentarer: