torsdag 7 oktober 2010

Aktivering under promenad

Är du den personen som oftast bara går rakt fram under dina promenader med hunden? Roar hunden sig själv under era rundor? Lyssnar hunden bara när den själv vill?
Känner du igen dig i nått av detta, Läs då gärna mina tips jag nu kommer att börja skriva om.


Jag kommer nu att börja ge er lite tips på hur ni kan förstärka erat band med varandra, nyckeln till de hela är aktivering, överraskning och belöning! Börja du ta fram detta under dina rundor kan jag garantera att du får en mer följsam hund.
Många hundturer ser ut på de viset att man tar på hunden kopplet, går en runda där matte/husse går i sina tankar och där hunden går i sina. Hunden känner något intressant den bara MÅSTE nosa på, så hunden drar iväg och matte/husse hänger efter. Turen fortsätter sen tills man kommer till nästa intressanta grej, sen är de plötsligt ägaren som stöter på något intressant. Kanske är det en bekant man stannar och pratar med? och sen efter de fortsätter turen och så här håller de på tills man är hemma.
Om man funderar noga så kommer nog ni flesta fram till att samspelet här är kanske inte de bästa?
Men bara lugn detta går att ändra på, de är aldrig försent - Även en gammal hund kan lära sig att sitta, men ibland kan lite extra tålamod behövas.
Och vill ni veta en sak? Jag själv har också varit där men jag har ändrat på de hela och gjort våra turer till nått roligt och spännande. Jag har även sett resultat, hunden blir mycket mer följsam, vill ha kol på vad jag gör och söker mig med blicken mycket oftare.

Hur kommer man igång?
Först måste man ändra inställning, man måste bestämma sig för att nu ska vi ut och ha kul! Sen måste tålamod finnas hunden kommer fatta detta snabbt men inte på en gång. En annan grej i de hela är att man ska skita i vad andra tycker, en del saker kanske kommer att se roliga ut. Men du gör ju ändå detta för att ha kul med din hund och för att få en bättre kontakt. En annan ska som är bra att ha är fantasi, de är oftast den som stoppar dig i dina aktiveringar. Efter detta är de bara till att börja använda sig av diverse olika aktiveringar ex. grejer runt omkring dig som finns i miljön. Olika lydnadsmoment osv..

Tips och idéer
Vill du ha idéer till olika moment du kan använda dig utav så är de bara till att följa mig här på bloggen, jag kommer att lägga ut olika aktiveringstips både lätta och lite svårare som man kan använda sig utav under promenaden.
Hur ofta mina tips kommer att komma är lite olika beronde på hur mycket tid jag har men minst 1 tips i veckan.
Hoppas att just du kommer att nappa på detta, de är otroligt kul när man kommer igång och som jag sa innan, du kommer att få en mer följsam hund en hund som älskar att vara ute med dig och jag kan nästan garantera att era vovvar kommer att bli lugnare då de blir mycket hjärngympa för dom om man använder sig av detta.
Man springer inte en hund trött, men tränar hundens hjärna trött!
Ex. Att låta hunden spåra/ använda sig av nosen i ca 10 min = ca 3 h promenerande!

Håll era ögon öppna, imorgon kommer första tipset att komma ut!
Tillsvidare önskar jag och Viggo er lycka till :)

Inga kommentarer: