måndag 18 oktober 2010

Kontakt!

Mitt tips till er denna gång är kontakt!

Kontakt är bra att ha i alla möjligalägen, du kanske vill kunna träna/tävla lydnad då måste hunden kunna gå fot med ögon kontakt. Du vill kanske ha en ögonkontakt när du pratar med hunden för att se om den lyssnar, eller helt enkelt ha kontakten när hunden ber om lov.

Jag själv använder mig av detta mycket när man ska gå över vägar, vi stannar upp och väntar och vi går inte över förens viggo söker upp mig. Detta gör jag för att jag vill veta att han är med mig. Jag kan även sätta lite krav på han under promenaden, jag gör skillnad på Här och Fot. Här för mig är att hunden ska gå vid min sida, Fot är när hunden går vid min sida med ögonkontakt.
Jag sätter krav genom att ibland säga fot och då ska han gå fot tills jag säger att bra och klargör för hunden att momentet är slut.
Jag gör även som så under mina rundor att jag bestämmer att nu får du nosa och göra dina behov men först ska han sitta ner sen ska han ta upp kontakt med mig och sen kommer kommandot varsegod. Samma sak gäller när han ska få hälsa på hundar, han ska fråga mig först och jag ska ge han klartecken att de är okej. De momentet har vi svårast för, viggo är ibland lite för ivrig, men oftast misslyckas de då den andra ägaren släpper fram sin hund innan vi hunnit klart och då är de kört.
Kontakten används även vid utfodring, och en del annan träning som sitt här titta på mig och sen får man hämta bollen osv.
kontakt är oftast A och O i dom flesta övningar, vi kan ta agility som exempel där måste hunden ha kol på dig annars vet den inte vad den ska springa, samma sak gäller med lydnad, freestyle och en massa andra hundgrenar.

Hur övar man då upp kontakten?

Jag själv tycker att de är lättast att använda klicker, men jag ska ta upp båda sätten då jag vet att de är många som inte klickar sina hundar.
ett sätt är att sätta hunden framför dig, stå bara stilla och säg inget. Nu gäller de att vänta ut hunden, så fort den vänder blicken mot dig ( den tar ögonkontakt ) klicka och beröm, använder du inte klicker beröm och belöna direkt. Efter ett tag kan hunden detta sätt den då sätter du hunden vid din sida och gör på exakt samma sätt.
Efter ett tag kan du försvåra de hela sätt då hunden framför dig igen. sträck båda dina armar utåt, nu får hunden mer att titta på och fundera över, troligtvis kommer den att titta på dina armar ett tag men så fort den tar kontakt klicka och belöna eller utan klicker bara beröm och belöna.
Sen är de bara att börja öva upp detta under gång, belöna så fort kontakten kommer och lägg sen på ett komando ex. Fot men gör helst inte detta förens du är helt hundra på att hunden vet att de är bra att gå och titta på dig.
När hunden sen kan detta så är de inte meningen att du ska springa och ge hunden godis hela tiden har ni en bra kontakt och hunden tar åt sig beröm ifrån din röst ex. BRA! så räcker de, men nån gång ibland måste den goda godis biten eller den roliga leksaken få komma fram annars kommer hunden tröttna.
Övningen låter kanske inte så rolig men de är som sagt väldigt bra att hund som söker kontakt med dig och hunden får tänka en del om du använder dig av detta.
Viggo är som sagt van att ta upp kontakt med mig, men han kommer ändå av sig ibland vi kan stanna vid en trottoar och där kan vi bli stående ett tag innan han kommer på att ja just de det är matte jag titta på och inte allt annat som rör sig.
Jag har sagt de innan, men upprepning kan ibland vara bra, glöm inte bort att berömma era hundar, blir de lite helt tokigt ge ett beröm och gör om och bli de då rätt ge hunden då ett riktigt party de lönar sig mer än vad man tro.
Jag själv är inte perfekt men jag försöker tänka på de, men jag gör själv ofta fel de kommer in nej lite här och där i träningen och en massa annat som jag kunde ha gjort bättre och på ett annat sätt.
Men vi alla lär oss och våra hundar är fruktansvärt tålmodiga med oss jag skulle nog vilja säga att de är viggo som lär upp mig och inte tvärt om. För hade jag inte vetat hur han funkat och struntat i alla lära känna han och bara gå rätt på, då kan jag garantera att våran träning hade inte funkat.

Ha de nu toppen bra och framför allt roligt med era hundar, och lycka till med kontakten!

Inga kommentarer: