tisdag 26 oktober 2010

Hopp över

Hopp över är något som många hundar tycker om, du kanske inte har så stor nytta av de i vardagen men de som jag tycker är huvudsaken är att man kan hitta något hunden tycker är riktigt roligt.

Denna övningen kan du använda i princip när som helst utav under en promenad, de spelar ingen roll om du går i skogen eller om du går mitt i samhället.
Jag och viggo använder oss ofta av cykelställ, träd, staket, murar, räcken, gråsuggor osv.
De du ska tänka på är att inte hopp för mycket och för högt många gånger. En annan sak som kan vara bra är att ha kol på vilka höfter din hund har, en hund med C och D höfter ska inte hoppa för mycket eller högt de påverkar deras höfter. Medans en hund med A eller B kan hoppa betydligt mer, alla hundar går inte efter denna skalla så kolla gärna upp vad som är bra på just din hundras.
En annan viktig sak är att unga hundar/ ej färdigvuxna hundar ska ej hoppa för mycket och inte högt du kan skada hunden om du gör detta för mycket. Någon gång då och då på leknivå är däremot helt ok! Desamma gäller en gammal hund, man vill inte utsätta deras leder allt för mycket.
Kom även ihåg att anpassa höjden på hinder efter din hund en cocker kan inte samma höjd som en golden, tänk logiskt!
Öva även upp hundens teknik på småhinder då minskar du skaderisken när du kommer uppåt i höjden.

Hur lär man hunden att hoppa?

De finns olika sätt att gå tillväga jag ska ta upp två som jag tycker är bra och som brukar passa för dom flesta.

Träna själv: Bygg upp ett litet hinder, sätt hunden på ena sidan och gå själv över hindret. Jag rekommenderar att ni har koppel på hunden i början då man lättare kan styra hunden inpå hindret.
Ni kommer nu att befinna er på varsin sida om hindret sätt dig ner på huk och kalla på hunden, så fort hunden hoppar säger du kommandot du vill ha ex. hinder hopp eller hopp. Och beröm hunden en massa direkt när den är över, gör om samma procedur men inte för många gången vi kan sätta en maxgräns på 4 ggr till en början. Ta nu en paus och låt hunden vara i minst 10 min sen kan du göra om de inte för många gånger bara, vi vill inte trötta ut hunden.
Efter ett tag när hunden kan detta så kan du börja ha den lös, målet som jag har är att man själv ska kunna springa vid sidan av hindret och kunna styra hunden inpå hindret både med koppel och lös. Vad man har som mål får man självklart sätta själv, alla vill vi uppnå olika saker.

Ta hjälp av andra: Du gör på samma sätt fast istället för att du sätter hunden på ena sidan hindret så ber du hjälpredan att sitta där med hunden. Du går över hindret och lockar på hunden och hjälpredan riktar in hunden mot hindret, du säger hopp när hunden hoppar och berömmer sen en massa.
Detta sätt kan vara lättare om du ej kan få hunden att sitta kvar och de blir även lättare för hunden att förstå att den ska komma rätt på hindret.

Hopp över kan du lära in med hjälp av klicker eller med snabb beröm som verkligen uppskattas av hunden. Klickar du så ska du klicka så fort hunden hoppar, de blir alltså två saker att hålla reda på klicka och säga ditt kommando samtidigt. När hunden har landat ska en belöning utdelas till hunden.
Väljer du att lära in hopp på " vanligt sätt" så får du säga kommandot så fort hunden hoppar, lika snabbt ska ett bra komma och direkt efter detta ska en belöning utdelas.

Sätt inte för höga krav på era hundar nu i början, se till att leka fram glädjen i hoppningen och så hoppas jag att ni får en trevlig träningstund och en ny rolig aktivering som ni kan utföra tillsammans.
Lycka till!

1 kommentar:

jennie sa...

sv. att Örly skulle få bättre poäng än Flinga var jag helt klar med då jag åkte. han är finare just nu, dom är bara 2 år och inte klara ännu. jag är nöjd med kritiken på båda! synd Flinga inte gick bra, hon fick dåliga poäng men helt rättvist, lite svårt att döma en som knappt går :-)
Ang. hopp med hund var de inget jag träna med min förra bulle, dock var de något han själv fick göra och de älska han. han kunde hoppa väldigt högt! ta sig upp på bord i parker och så var inte någon match, han hoppa och klättra på stock och sten i skogen som om han inte gjort annat i sitt liv. men matte blev inte allt för glad när stenarna var typ 2 m hög och Apotin skulle ner :-( men han fixa sig ner på ett smidigt sätt fast jag var orolig över leder både fram och bak...