onsdag 1 september 2010

Rallylydnad gång 1

För de första ska jag berätta att forden nu har blivit såld och de är skönt, slipper man tänka på den mer. Nu blir det det en ny bil att tampas med.
Och de andra jag tänkte berätta är att rallylydnaden började idag. Hunden skötte sig fint, något onödigt skall då och då kom ifrån han, men de är sådant jag kan leva med.
Däremot så var de hans matte alltså jag som ställde till de. Min nervositet gjorde att jag och Viggo inte riktigt nådde varandra, de blev ett litet hinder som kom ivägen så saker han brukar kunna kopplade inte idag. Men som sagt de är inte hans fel, bristen sitter hos mig men jag är hundra på att de kommer att bli bättre.
De roliga är att man kan verkligen kan se skillnaden på plats och hemma, Vi skulle öva lite på läxan vi skulle få tills nästa v och dessa saker var
* ögonkontakt - och det var de ända som funkade för oss idag
* En target övning i detta fall följa handen - funkade inte för oss, fasten vi övat på de innan
* huden ska gå i en åtta vid vår sida men hjälp av handförningen - funkade inte heller.

Men däremot så när vi kom hem så gick allt som en klocka och nu duttar han nosen på handen direkt och åttan går att genomföra den ska bara finslipas.
Så man kan verkligen se vad nervositet kan ställa till de hela, däremot är detta en nyttig övning för mig. Alltså att komma ut bland folk och lära sig att man behöver inte skämmas för allt och du gör så gott du kan och de är huvudsaken.
En sak som var väldigt kul att höra var att båda kursdeltagarna sa att Viggo var den vackraste finska lapphunden dom någonsin sett, dom tyckte om hans färger, linjerna och uttrycket i hans ansikte. Jag själv tycker ju att han är jätte vacker men de är inte varje dag man får höra andra säga nått sådant, så de blev ja lite glad över :)
Tillbaka till de här med rallylydnad, de kommer nog att bli riktigt kul. Jag ska bara kom in i de mer, dom första gångerna verkar alltid så krångligt och jag börjar tvivla på mig själv dirket - kommer ja komma ihåg läxorna, kommer ja komma in i detta osv..
Men som sagt ja får inte sätta så stor press på mig, då kommer allt gå år pipsvängen.
Ett stort plus är att dom andra hundägarna som var med, verkar väldigt trevliga!

Imorgon kommer de att bli mer träning, då bär de av upp till Tenhult med Danielle för att träna inför Linda, vi får se hur de kommer att gå.
Men nu är de dags att sova, jag ska upp jobba imorgon så de är ju en fördel om man orkar upp, Natti natt

Inga kommentarer: